Humor på utsatta gruppers bekostnad utgör en del av förtrycket

bizex

I samband med gårdagens etapp av Melodifestivalen i Sveriges Television visades en sketch med det påhittade dansbandet ”Bizex”. På drygt tre minuter lyckades humorgruppen med Grotesco-profilen Per Andersson i spetsen leverera en rad stereotypa och förminskande nidbilder av bisexuella och transpersoner.

Bisexuella tillhör en av de minst synliga grupperna inom HBTQ-världen. Ofta betraktas de, både av heterosexuella och homosexuella, som obeslutsamma smygisar som inte vågar ta steget fullt ut och komma ut som homosexuella. Att det kan finnas människor som faktiskt känner sexuell attraktion till både män och kvinnor är tydligen svårt att ta in för många. Inte sällan betraktas bisexuella (främst kvinnor), som promiskuösa och sexuellt överaktiva. De flesta bisexuella kvinnor jag känner har någon gång fått förfrågan från heterosexuella män om att delta i en trekant, t ex.

Transpersoner utgör en mycket utsatt och sårbar minoritet, som är starkt överrepresenterad vad gäller psykisk ohälsa och självmord. Omgivningens fördomar, diskriminering på arbetsmarknaden och inom vården, samt otillräcklig och diskriminerande lagstiftning är några av orsakerna till den ohälsa som drabbar transpersoner. Så sent som fram t o m 10 januari i år tvingades personer som hade behov av att byta juridiskt kön att sterilisera sig.

Inget av detta hindrar komikerna bakom sketchen att driva just med dessa utsatta grupper på ett sätt som förlöjligar och befäster fördomar. Sketchen inleds med att Per Andersson berättar att gruppen fick sin första guldskiva ”tack vare dunderhitten ‘Ditt bruna öga‘”. Därpå följer ett skämt om att alla sex medlemmar i gruppen har varit gifta med varandra. ”Det var så många det året”.

Sången som framförs i sketchen, ”Kvinna och man” är författad av skådespelaren och regissören Kenneth Bodin från Nyköping. Så här lyder texten:

Vi hade träffats några gånger på kafé
Och den kvällen bjöd hon hem mig på te (Earl Grey)
Jag berätta’ om min upphetsning för män
och hon sa att hon vart lesbisk sedan längesen
men då fick jag en idé som var rätt smart
och inom ett par veckor var det klart

Vi bytte kön med varann
Jag blev kvinna hon blev man
och tillsammans blev vi ett par
ja, homosexualitet (homo homo)
kan skötas rätt diskret (homo homo)
om man bara är kvinna och karl

Sedan vigdes vi i kyrkan inför Gud
Hon blev make och jag blev hennes brud
Sen på bröllopsresan hade något hänt
sexualiteten hos oss hade vänt

(Vad gjorde ni då?)

Vi bytte kön med varann
Hon blev kvinna jag blev man
och tillsammans blev vi åter ett par
ja heterosexualitet (hetero hetero)
kan skötas rätt diskret (hetero hetero)
om man bara är kvinna och karl

Ja ta en kväll med din skalpell
och du är klar

I verkligheten måste den som vill utföra könskorrigering genomgå en mycket lång och påfrestande process som innefattar en lång utredning för att fastställa diagnosen transsexualism. Därpå följer år av förberedande behandlingar. I sketchen förminskas allt detta till några lättvindiga kirurgiska ingrepp. Bisexualitet och transsexualism framställs som något avvikande, udda och löjeväckande.

Många minoriteter har att välja mellan osynliggörande och stereotypifiering i mainstreammedia. Antingen syns de inte överhuvudtaget, eller så får de medverka på majoritetens villkor och representera de mest förenklade och nedsättande stereotyperna. Paralleller kan dras till debatten om ”Lilla hjärtat”, där vissa tyckte att det faktum att en ickevit seriefigur förekommer överhuvudtaget är skäl nog att bortse från de rasistiska stereotyper den reproducerar.

En tidig version av sången ”Kvinna och man” uppfördes redan i somras av Kenneth Bodin vid den lokala festivalen Festival Decimal i Nyköping.

I klippets inledning skojar Kenneth Bodin om ett av världens mest HBTQ-fientliga länder, Uganda som är på väg att införa lagar som dömer homosexuella till fängelse eller dödsstraff:

Här kommer en sång som låg på Uganda-toppens lista i tre veckor… den heter ”Könsbyte” alias ”Vi bytte kön med varann”

I klippet förekommer en strof som av någon anledning inte fanns med i SVT-sketchen:

Vi bytte kön hit och dit
för att stilla vår aptit
och på så sätt kunna tända på varann
ja om man är bisexuell
och har tillgång till skalpell
kan det bli ett rent sjuhelvete minsann

Att en lokal revyartist klantar till det på det här viset är en sak. Att SVT väljer att sända ut detta budskap i samband med melodifestivalen är betydligt allvarligare. Hur kommer det sig att ingen i produktionens ledning reagerade och stoppade det hela på ett tidigt stadium? Ett skämt om Laila Bagges inställning till hemlösa stoppades efter påtryckningar från Laila själv, enligt Aftonbladet. Anledningen ska ha varit att skämtet riskerade att bidra till mobbing gentemot Bagge:

– Vi har pratat med Laila idag. Ett skämt ska vara roligt, inte bidra till näthat, vilket det här gjorde. Vi stod och föll inte med skämtet, säger Christer Björkman till Nöjesbladet.

Varför reagerar SVT så kraftigt mot ett skämt om en person som själv utmärkt sig genom nedsättande uttalanden, men har överseende med en sketch som mobbar transpersoner och bisexuella? Saknar ledningen för Melodifestivalen nödvändig mångfaldskompetens för att stoppa utsändningen av en sådan sketch i public service? Att minst två av programmets huvudansvariga, Christer Björkman och Edward af Sillén, själva tillhör HBTQ-världen tycks inte ha påverkat beslutet. Faktum är att Sillén fick svidande kritik redan i samband med Eurovisionsschlagerfestivalen 2011, för sitt transfobiska skämt om den israeliska artisten och transpersonen Dana International.

Kanske kan det utbredda ointresset för andra HBTQ-grupper än homosexuella cismän utgöra en delförklaring till att ledningen för Melodifestivalen släpper igenom en sketch som öppet uttrycker sig nedsättande och förlöjligande mot sexuella minoriteter?

Argumentet ”det är bara humor och underhållning” återkommer ständigt som ursäkt för skämt som slår nedåt mot redan utsatta grupper. Detta trots att humor och ”skämt” utgör effektiva metoder för mobbing och diskriminering. Det är på tiden att vi kräver ökad medvetenhet och ansvarstagande från dem som har makt att påverka innehållet i våra populäraste tv-program.

Relaterat:

Varför Bizex-numret är cissexistiskt

Uppdatering:

Aftonbladet skriver idag om de anmälningar mot Bizex-sketchen som lämnats in till Granskningsnämnden. ”Låttexten trivialiserar könskorrigeringar och driver med transpersoner på ett sätt som verkligen är kränkande.” skriver en anmälare.

Ingen av anmälarna ifrågasätter om inslaget innehåller humor, åtminstone av artikeln att döma. Ändå väljer Aftonbladet att ställa upp humor mot olämplighet i sin omröstning huruvida sketchen har ”gått för långt”:

bizex-enkat-aftonbladet

Resultatet speglar majoritetens bekvämliga omedvetenhet om minoritetsfrågor, på liknande sätt som tidigare omröstningar om rasistiska stereotyper i tv-program och godisförpackningar.

Kommentarsfältet till Aftonbladets artikel översvämmas i vanlig ordning av upprörda röster som tycker att anmälarna får chilla lite och att det inte finns något att uppröras över.

Uppdatering 2:

Kompositören Kenneth Bodin väljer föredömligt nog att delta i kommentarsfältsdiskussionen på Aftonbladet. Han menar att sången ”driver med det heteronorma samhället” och detta ”i ett kitchigt format”. Tyvärr följer hans svar ett välkänt mönster. Istället för att lyssna till kritikernas argument drar han några floskler om att sången är skapad med humor och helt utan intentioner att sprida homofoba och transfoba fördomar.

Jämför gärna min lista över vanligt förekommande försvarsmetoder när människor väljer att gå i försvar istället för att ta för sig av kritiken och byt ut ”rasism” mot ”homofobi”, ”bifobi” och ”transfobi”.

Till glädjeämnena hör många kloka och välformulerade röster som hjälper till att förtydliga varför det är en dålig idé att driva med heteronormativitet genom att förlöjliga homosexuella, bisexuella och transpersoner.

 

 

Annonser

17 reaktioner på ”Humor på utsatta gruppers bekostnad utgör en del av förtrycket

  1. Reagerade också på det inslaget, vred mig lite i soffan av pinsamhet. Melodifestivalen borde verkligen veta bättre! Kul dock att de sjöng om att man kan ”sköta heterosexualitet diskret”, men det var väl också det enda.

    • Ja, det är möjligt att tolka just den raden som normkritisk, men som min twittervän @Transfeminazgul poängterade, blir kontentan av sångtexten att även homosexuella transpersoner kan ”botas” och landa i en trygg cis-heterorelation efter avslutade kirurgiska äventyr.

  2. ”Inte sällan betraktas bisexuella (främst kvinnor), som promiskuösa och sexuellt överaktiva. De flesta bisexuella kvinnor jag känner har någon gång fått förfrågan från heterosexuella män om att delta i en trekant, t ex.”

    Med risk för att detaljpetande – är man sexuellt överaktiv om man deltar i trekanter…?

    • Jag redogjorde mycket kort för de stereotypa fördomar som förekommer om bisexuella kvinnor. Att en tjej är bisexuell är inte synonymt med att hon vill ha trekant med alla heteropar hon möter. Det var min enda poäng här.

  3. Vi lever frammåt, men förstår bakåt, sa vist dansken… walk the talk är en dygd och bevisar därmed att etiken är mot naturen till sitt väsen… talk the walk och snart blir talet som utsagan… ”sterotypa fördomar”… som sagt var… vi förstår inte hur det är, vi tolkar bara… ingen kan lära ut, men alla kan lära sig
    ”Sanningen” är upplevelser av semantiken, uttrycken blott metonymiska uppfattningar därom…

    Men det skadar väl ingen om du… stå(r)upp… och säger vad du tycker… med tidens humor…

    • Vad som är roligt och inte är ytterst en fråga om tycke och smak. Betydligt allvarligare är frågan huruvida humorn bidrar till att förlöjliga och sprida fördomar om utsatta grupper.

  4. Bra skrivet. Men du borde även lyfta Per Anderssons svar, just att han offentligt tar till sig av kritiken. Att han tycker att det kanske var dumt gjort, att man kanske borde tänka ett varv till.

    Det är väldigt ovanligt att offentliga personer tänker efter på det sättet när de blir kritiserade. Vanligast är att man ställer sig i försvarsposition och säger ”ja, men…!”.

    • Du har rätt. Orden ”det kanske ligger något i det” är oerhört sällsynta i såna här sammanhang.

      På sin höjd brukar det bes om ursäkt ”om någon tog illa vid sig”, vilket varken uttrycker ånger inför saken eller ett erkännande inför de som faktiskt tog illa upp.

      En ska vara glad för det lilla. Tack Per Andersson och Tomas Hall. 🙂

  5. Ord är farliga, någon kan bli kränkt. Det är bäst att förbjuda alla ord.
    Eller som Fritiof Nilsson Piraten sade: ””Det går inte ens att skämta om synålar utan att något enögd jävel tar illa upp”

    /Hälsningar från en bisexuell

    • Hej, Joe!

      Diskussionen handlar inte om rätten att yttra sig, utan om att bli medveten om och ta ansvar för konsekvenserna av sina yttranden.

      Jag läste ditt inlägg om kränkningar och vill tillägga att det heller inte handlar om tycke och smak när det kommer till humor, utan om maktrelationer.

      Humor som sker på bekostnad av missgynnade grupper bidrar till att ytterligare marginalisera och spä på fördomar om dem. Den som vill bidra till ett mer jämlikt samhälle där alla kan existera på lika villkor bör avhålla sig från att skämta på det sättet.

      Att enstaka HBT-personer inte tar illa upp av att bli utsatta för stereotypa och förminskande skämt är inte detsamma som att skämten är oproblematiska. Vi diskuterar i första hand relationer mellan grupper i samhället.

      Läs gärna det här inlägget om argumentationsfel som ofta återkommer i liknande diskussioner.

  6. Hej. Ett förslag till personen som skriver denna blogg. Sluta vara så jävla skitnödig. Om du inte gillar andras humor, fine. Men man får skämta som man vill, och så hoppas jag, och förhoppningsvis många med mig, att det förblir.

    Grejen är den att om jag är otrevlig mot en människa så är det inte OK. Behandla alla med respekt är den gyllene regeln.

    Att behandla alla med respekt är dock inte detsamma som att tassa på tå jämt och ständigt.

    Jag kan säga dumma saker. Jag kan dra skämt som får dig att vrida på dig och tycka jag är pinsam.

    Det är ingen fara om jag, eller nån annan, säger nåt dumt och skämmer ut sig. Faktum är att vi lär oss mycket mer om varandra om vi vågar göra fel. vågar skämta dumt. Inte tror att våra medmänniskor är gjorda av glas.

    Sluta tro att det bästa du kan göra är att sätta upp regler för korrekt uppförande. Ett visst mått av etikett är bra, en förmåga att i det personliga mötet med en annan individ känna av stämningen är inte att förakta.

    Men så länge något görs utan avsikt att skada. Ta det lugnt för fan. Intersektionalitetsperspektivet kan du köra upp i prutthålet.

    Högaktningsfullt
    Alex

    • Tack för din kommentar, Alex.

      Jag utgår från att den tillkommit till följd av ett uppdrag du fått i samband med pågående nollning eller liknande initieringsrit. En mer studentikost träffsäker satir över motsägelsefull argumentation har jag sällan skådat. 😀 ”behandla alla med respekt… sluta sätta upp regler… ett visst mått av etikett… köra upp i prutthålet”

      Ha ha ha… Well done! 🙂

Kommentarer inaktiverade.