Menar polisen i Göteborg att ”det behövs lite fascism för att samhället ska fungera”?

 

Ovanstående klipp är filmat 31 maj och 1 juni i samband med den pågående HBTQ-festivalen i Göteborg. Jag kan inte låta bli att associera till polisens katastrofalt usla insatser i samband med kravallerna 2001 när jag bevittnar denna uppvisning i totalt bristande förmåga till konstruktiv konflikthantering.

Inledningsvis ställer besökarna kritiska frågor till två poliser som inbjudits att föreläsa om hatbrott vid ett av festivalens många seminarier:

(31 maj 2012) 17:00 – 18:00

Uppdrag : Hatbrott

Regnbågskvarteret, Sensus sal 13, Södra Hamngatan 29

Under 2012 uppmärksammar Polisområde Storgöteborg brott med hatmotiv. Poliser specialutbildas, seminarier hålls och även ett kulturellt perspektiv beaktas. Vad är det Polisen gör? Vad skall det leda fram till? Hör Polisen prata om frågor som berör alla.

ARRANGÖR: Polismyndigheten i Västra Götaland

Fri entré

Att deltagarna vid föreläsningen är ”berörda” av ämnet i fråga framgår med all önskvärd tydlighet. De besökande poliserna uppvisar däremot ingen som helst förmåga till lyhördhet eller intresse för att föra en dialog med hatbrottsutsatta HBTQ-personer. Istället blir de snabbt defensiva och råder de som inte vill lyssna till föreläsningen att lämna lokalen.

Endast en av åhörarna uppvisar ett intresse för att låta poliserna genomföra sin föreläsning ostört. Denne medelålders herre yttrar till slut orden ”Förbannade flator!” i ett försök att tysta kritikerna, varpå de församlade deltagarna uttrycker önskan om att anmäla densamme för hatbrott. De föreläsande poliserna är länge motvilliga att uppta denna anmälan, men gör det slutligen, högst ovilligt.

Detta praktfiasko från två, förmodat straighta, vita polismän hade kunnat få sin ände här.

Istället väljer en av dem att söka upp några av de protesterande deltagarna på festivalområdet dagen därpå. En av dem skall anhållas och identifieras för att, som det heter ha ”stört allmän sammankomst” vid föreläsningen dagen innan. Det pekas med hela handen och tas till handgripligheter för att markera ”vem som bestämmer”. Det är svårt att ta del av det filmade materialet utan att förfasas över detta uppenbara fall av maktmissbruk som de närvarande poliserna ägnar sig åt.

Som grädde på moset avrundar en av dem med att yttra det skrämmande citatet i rubriken: ”Det kanske behövs lite fascim för att samhället ska fungera?”. Ridå!

Nu hoppas jag att dessa väldokumenterade händelser skapar en debatt inom Polismyndigheten i Göteborg och resten av landet. Hur sjutton har de tänkt sig vinna allmänhetens förtroende med den här sortens metoder? Jag inbillade mig att poliser hade särskild utbildning i mångfaldskompetens och att sakligt och lugnt bemöta en uppretad grupp människor och därmed bidra till lugn och ordning – inte motsatsen!

Det som upprör mig mest är två saker:

  • Att de närvarande poliserna snarare bidrar till att trissa upp än att lugna den upprörda stämningen
  • Att en polis använder sin ställning i en personlig uppgörelse med en av aktivisterna som framfört protester i samband med föreläsningen

 

Kravet på att polisen inte skall delta i söndagens regnbågsparad, efter dessa incidenter, upplever jag som högst rimligt!

 

Uppdatering: Nu rapporterar Göteborgsposten om händelserna, och av artikeln framgår att HBTQ-festivalens general Tasso Stafilidis tycks ta polisens parti i sammanhanget. Undrar om han har tagit del av ovanstående dokumentation?

Polisen säger sig jobba aktivt med sociala medier. Det är min förhoppning att detta även omfattar några klargörande kommentarer kring den här sortens händelser.

 

Uppdatering 2: Precis som inför Makode Lindes tårta, Fredrik Reinfelds uttalanden om ”etniska svenskar” och
Björn Söders groda efter Loreens seger i Eurovision, förekommer en uppsjö av spontana reaktioner på denna fimsekvens. De flesta blir upprörda, men av olika anledning. Några reagerar med förvåning inför uppståndelsen och menar att de är vana vid att bli bemötta med betydligt hårdare tag i sina kontakter med polisen.

En icke oansenlig mängd twittrare, främst vita, liberala män, tar polisens parti och talar om ”tokaktivister” som behöver lära sig ”hyfs”. Några av dessa är själva HBT-personer och jag gissar att deras argument förs mot liknande bakgrund som den kritik som framfördes när Stockholm Pride hade tema ”hetero” för några år sedan. Man vill, kortfattat, undvika att kampen för HBTQ-personers lika rättigheter besudlas av konfrontativ och provokativ aktivism.

Våra olika sätt att reagera säger något om det segregerade Sverige 2012. Jag tycker att dessa händelsers förmåga att synliggöra våra olikheter är oerhört intressant.

 

Uppdatering 3: Nu har HBTQ-festivalens verksamhetschef Tasso Stafilidis gjort ett officiellt uttalande där han tar avstånd från såväl aktivisternas störande av polisens föreläsning, som polisens behandling av samma aktivister på festivalområdet dagen därpå. Några tankar om hur han ser på sitt eget ansvar för situationen, hur dialogen med polisen skötts innan föreläsningen bokades in t ex, hade varit intressant att ta del av.

Med anledning av de senaste dagarnas händelser under HBTQ-Festivalen så vill HBTQ-Festivalens ledning och styrelse framhålla att det är av stor vikt att festivalens medverkande får genomföra sina programpunkter utan avbrott. Därför är det inte försvarligt att polisens seminarie om hatbrott i torsdags avbröts. Detta tar festivalen avstånd ifrån, men har inget emot att grupper på ett öppet och fredligt sätt använder sig av sin yttrandefrihet genom exempelvis protestyttringar. Däremot är det att gå för långt att bryta någon annans seminarie.
Under fredagen uppstod ytterligare en incident där en grupp poliser på ett aggressivt och provocerande sätt konfronterade ett antal personer i Regnbågsparken med hänvisning till händelserna på polisens seminarie om hatbrott. Vi anser att polisens agerande var oacceptabelt utifrån vår värdegrund och även polisens dialogverksamhet. Därför är vi ytterst kritiska till polisens agerande.

//Tasso Stafilidis, verksamhetschef HBTQ-Festivalen & Marcus Gustavsson, ordförande HBTQ-Festivalen

Annonser

23 reaktioner på ”Menar polisen i Göteborg att ”det behövs lite fascism för att samhället ska fungera”?

  1. Jag är ledsen, men det är nog ytterst få av den stora massan av homo- och bisexuella som delar aktivisterna i videons åsikter. En normal, vettigt funtad människa förstår att man inte avbryter någon annans föreläsning och beter sig som ett gäng apor. Likaså att man inte klänger och drar i en person som blivit omhändertagen av polisen. Det är inte ett dagis du lever på, det är i verkligheten. Man får inte alltid som man vill.

    Förövrigt är ju diskussionen angående ”det behövs kanske lite fascism i samhället då” rent absurd. En aktivist kallade polismannen för fascist varpå han svarade att det då uppebarligen behövs lite fascism i samhället, menande att polisen då uppenbarligen behövs om polisen står för fascism (enligt deras åsikt). Snacka om att lägga orden i munnen på någon…

    • Tack för att du förtydligar denna nedlåtande inställning, åtföljd av förlöjligande och invektiv, som har förekommit i olika varianter som reaktion på dessa händelser.

      Jag finner det mycket intressant att många med dig väljer att se mellan fingrarna med polisens uppenbara misslyckande att hantera situationen på ett professionellt sätt och istället antyder att aktivisterna fick den behandling de förtjänar.

      Hoppas att ni inte har samma slapphänta inställning till bristande humanistiska värderingar hos de partier ni röstar in i riksdagen.

  2. Om du ägnar dig åt något litet av eftertanke och självkritik, skulle du då kunna erfara någon känsla av att hbtq-rörelsen inte behöver några fiender med sådana här vänner?

  3. Skrämmande att den stöddiga polisen har så skör självkänsla att när hans absoluta makt ifrågasätts av folket på föreläsningen och han inte får som han vill ja då vill han ett dygn senare fortfarande hämnas och missbrukar makten han har i sin yrkesroll för det syftet.

    Han är dessutom inte vem som helst. Han är en av de två poliser som polisorganisationen måste ansett särskilt lämpade att hålla den här typen av föreläsningar och dialog med människor från grupper som är särskilt utsatta för våld och förtryck i samhället (varför skulle de annat skickat dit just dom?). Ändå styrs han av hämnd. Vad säger det om göteborgspolisen i stort? Hur illa ställt är det inte med dom andra? Vad händer när samma polis känner igen någon av dom från föreläsningen på stan när inga kameror eller vittnen finns närvarande?

    Det är kusligt att se hur de andra poliserna försöker osynliggöra vad som verkligen händer och hålla sin kollega om ryggen genom att säga att det ”bara” är att visa id-handlingar.

    • Tack för en utmärkt analys av händelseförloppet. En av de bästa jag läst hittills.

      Skönt också att du bidrar till att påvisa att det inte föreligger något strängt kausalt samband mellan privilegier och inskränkthet. 😉

      • Du framstår som väldigt korkad när du inleder din text med ”Menar polisen i Göteborg att ”det behövs lite fascism för att samhället ska fungera”?” och sedan länkar ett filmklipp där man får förklaringen. Jag föreslår att du tittar på de klipp som du sprider….

      • Tack Mikael för ditt bidrag till en konstruktiv debatt! 😉 Någon har sagt att ”det effektivaste sättet att bevara sin egen inskränkthet och ignorans är att idiotförklara sin omgivning”.

        Jag föreslår att du läser texten jag skrivit nedanför videoklippet. Av den framgår att jag faktiskt återger innehållet i detsamma.

        Frågan i rubriken är av retorisk art. Googla gärna begreppet för vidare information. Lycka till med din argumentation framöver!

    • Jag bara måste kommentera, jag försökta hålla mig i flera dagar för man borde inte ge sig in i sådan här total idioti men ni har ju så oerhört fel om allting så det gör fysiskt ont i hela mitt väsen. Det går bara inte att hålla truten.

      1. Man går inte in på en frivillig föreläsning och kräver att föreläsaren skall lämna lokalen. Det är helt fel. Eller har allmänheten också rätt att gå in på HBTQ-festivalen och kräva att de packar ihop hela rasket och går hem? Nej, givetvis inte.

      2. Alla som gnäller om polisen verkar inte ens ha en grundläggande förståelse vad polisen är eller hur polisen fungerar. Befallningsrätt, våldsmonopol och sådant är tydligen helt okända begrepp. Här gör polisen också rätt då de aldrig ställer sig bakom dessa principer eller klargör dem för någon. Istället låter polisen människor gå omkring och tro att de har någon slags rättighet att bära sig åt såhär. Så är det inte. Befallningsrätten innebär att polisen har rätt att befalla människor, Var tyst, stå där, stå still, följ med, kör i den filen, stanna, visa id, lämna lokalen osv. Det är ingenting konstigt. Lyder man inte befallningsrätten så begår man ett lindrigt brott som kallas ohörsamhet. Det konstiga, och det enda felet polisen gör, är att de inte klargör det här.

      3. Att gripa någon för ett brott i efterhand är inte ”hämnd.” De flesta gripanden sker i efterhand, väldigt sällan blir någon gripen på bar gärning. Att gnälla på dessa poliser för något andra poliser har gjort någon gång förut och förstöra deras föreläsning är väl mera ”hämnd” såfall? Här valde polisen att inte gripa någon just när brottet begicks för att vara snälla, situationen var ju redan stimmig. Precis så som polishatarna brukar vilja att de skall göra, t.ex så tycker ni ju inte att polisen skall jaga fortkörande motorcyklar utan gripa dessa personer dagen efter istället just för att själva jakten kan bli farlig. Så försökte polisen göra här nu, gripa personen dagen efter när det lugnat ner sig, då kallar ni det hämnd?

      4. I Sverige har polishatande marxister och liberaler medvetet förstört lagstiftningen så att den inte skall gå att tolka och är väldigt oklar. Egentligen så är den inte oklar, det är väldigt enkelt och lätt att förstå. Det syns tydligt om man jämför den ibland rent obegripliga svenska polislagen med den finska. Sverige och Finland har under många hundra år av historien haft exakt samma lagar. På något vis har de senaste 200 åren gjort Sveriges lagstiftning helt idiotisk och den finska helt fantastisk i jämförelse.

      http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Polislag-1984387_sfs-1984-387/?bet=1984:387

      http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1995/19950493

      I den svenska är det bara en massa flummiga och tvetydiga formuleringar, med en massa förbehåll och undantag. Typisk marxistisk/liberal smörja alltså. I den finska lagstiftningen är det kortfattat, och tydligt. Lagar som aldrig skulle bli föremål för ”tolkning” eller ”granskning” av diverse gnälliga juristar och journalister och lobbyister.

      ”26 §
      En polismans rätt att ge befallningar
      Vid utövning av sina befogenheter enligt denna lag eller någon annan lag har en polisman rätt att i ett enskilt fall ge befallningar och meddela förbud som är förpliktande för var och en.”

      Se , det var väl inte så svårt? Essensen av paragraf 26 finns givetvis gömd någonstans inuti den ordgröt som är svensk lagstiftning också, då den essensen finns i varje rättsstats lagstiftning. Inte bara finns, utan är fundamental. Polisens arbete, och polisens funktion, vilar på en fungerande befallningsrätt. Nej, nu orkar jag inte mer eftersom sådana som ni ändå inte bryr er eller lyssnar, ni drömmer om någon slags samhälle som inte kan existera.

      • Förstår jag dig rätt om jag tolkar ditt inlägg som ett förbehållslöst stöd för polisernas agerande i videoklippet?

        Har polisen inget ansvar att söka lugna, snarare än trissa upp den upprörda stämningen under föreläsningen? Vad menar du att de vann i form av förtroende hos festivaldeltagarna genom sitt bryska gripande dagen därpå?

        Jag har svårt att tolka denna tveksamma insats som annat än uttryck för en högst olämplig personlig vendetta.

        Självklart är jag införstådd med polisens mandat till maktutövning inom ramen för deras ämbete. Detta mandat medför ett ansvar och bör tillämpas med största möjliga eftertanke och förstånd.

        Att kritisera polisens agerande är inte detsamma som att vilka avskaffa polisväsendet som sådant. Jag tror dock att samhällsutvecklingen tjänar mer på en fri och öppen debatt, än ökad tolerans mot otillbörlig våldsanvändning från ordningsmakten.

      • Jag har ett förbehållslöst stöd för rättsstat, ordning och reda, god uppfostran, gott uppförande, behandla andra som du själv vill bli behandlad, självkritik, saklighet och ärlighet, förståelse, rutiner och procedur, hierarki, individuellt ansvar för sitt eget beteende och för samhällets bästa och allas trevnad och väldigt många andra relaterade saker som är viktiga och som till stor dela saknas i Sverige idag, i synnerhet i vissa kretsar tydligen.

        Du frågar mig, har polisen inget ansvar att försöka lugna ner situationen och vad jag tror de vann i förtroende hos festivaldeltagarna. Polisen har inget ansvar att lugna ner situationer av den här typen, de har bara ett ansvar att upprätthålla ordning och se till att lagarna följs. Det ingår inte heller i polisens arbetsuppgifter att vinna förtroende hos allmänheten, vara allas bästa kompis.

        Ni som kritiserar polisen verkar som sagt väldigt sällan förstå vad polisen är och vad deras arbetsuppgifter är. Polisen är inte allmänhetens föräldrar. Att bli lugnad och ”förtroendeingiven” är vad man har sina föräldrar till, eller sina syskon, vänner, eller sin partner. Inte polisen.

        Söker du i polislagen så får du 20 träffar på ”ordning” men 0 träffar på ”förtroende” eller ”lugn.”

        Polisen kan per definition inte heller ”trissa upp” någon stämning eftersom de har befallningsrätt och våldsmonopol. Ni måste sluta betrakta polisen som vem som helst, om ni slutar med det så förstår ni att deras ord har mer tyngd än andras. Om en privatperson går runt och ”befaller” andra så är det relevant eller stoppar sina medtrafikanter och söker igenom deras bil efter sprit, att tala om att han provocerar och trissar upp dålig stämning, för han har inte rätt till det. Polisen HAR RÄTT att göra så, så den typen av kritik är inte relevant. Det är ett logiskt felslut. Man kan inte kritisera människor – eller yrkesroller – för sådant de har rätt att göra. Polisen har också rätt att göra saker mot dig utan ditt medgivande. Deras rätt trumfar din rätt, i många sammanhang. Varför är det så svårt att förstå deras yrkesroll?

        Det kan kanske diskuteras om polisen måste ha ”eftertanke och förstånd” själv är jag nöjd om de bara följer riktlinjerna och att riktlinjerna borde vara tydliga som t.ex i Finland. Men, om polisen skall ha eftertanke och förstånd så skall väl också allmänheten ha det? Var är eftertanken och förståndet bland alla som kritiserar polisen? Var är respekten mot polisen? Var är allmänhetens ansvar att lugna ner situationen och vinna förtroende hos polisen?

        Behandla andra (polisen) som du själv vill bli behandlad.

        Fri och öppen debatt, kritik av polisens arbete, utredningar av deras ingripanden osv. görs med fördel i efterhand. Vid annan tid och plats. Inte just vid gripandet då det verkligen bara trissar upp stämningen och skapar problem. I USA är proceduren tydlig, och de flesta känner till den och följer den. Det underlättar allting för alla och minskar riskerna. Tycker du inte att gripandet gick rätt till, då tar du upp det i efterhand. Inte samtidigt som du blir gripen.

        Dessutom verkar alla som klagar på polisen vilja bli särbehandlade, indivudellt särbehandlade dessutom. Själv vill jag att polisen skall behandla alla individer och situationer exakt likadant.

      • Rättelser, jag såg ett par dumma fel i texten i båda mina inlägg:

        ”Här gör polisen också rätt då de aldrig ställer sig bakom dessa principer eller klargör dem för någon”

        skall givetvis vara:

        ”Här gör polisen också FEL då de aldrig ställer sig bakom dessa principer eller klargör dem för någon”

        och:

        ”Om en privatperson går runt och ”befaller” andra så är det relevant eller stoppar sina medtrafikanter och söker igenom deras bil efter sprit, att tala om att han provocerar och trissar upp dålig stämning, för han har inte rätt till det.”

        skall givetvis vara:

        ”Om en privatperson går runt och ”befaller” andra eller stoppar sina medtrafikanter och söker igenom deras bil efter sprit, så är det relevant att tala om att han provocerar och trissar upp dålig stämning, för han har inte rätt till det.”

  4. Några personer säger till polisen att det är fascister varpå polisen säger något i stil med att i så fall kanske det behövs lite fascism. Vanligtvis är det nazister och avpixlat som sysslar med sådant du just ägnade dig åt. Jag tycker inte ”vi” ska sjunka till samma låga nivå som dem. Rörande sakfrågan tycker jag personerna på mötet har helt rätt i sak. Tyvärr verkar det som en väldigt oplanerat aktion där alla bara pratar i munnen på varandra och där de dessutom inte (i princip) låter polisen prata över huvud taget. Polisens agerande dagen därpå är självklart förkastligt, även om det kan tyckas väldigt barnsligt att börja kramas så som personerna gör…Mina åsikter i korthet. Agerandet på seminariet är inte okej. Kan dock förstå att det blev väldigt fel om de agerade spontant oberoende av varandra. Polisens agerande dagen efter är förjävligt. Jag tycker inte heller att polisen förtjänar ett block i demonstrationen. Inte efter vad de gjort under själva festivalen utan för hur de agerar, exempelvis när de utvisar hbtq-personer. Du personligen tycker jag är en stor fjant som utövar ett väldigt barnsligt maktspel mot mig. Anledningen till att jag satte skrev vi med citationstecken är att jag aldrig kommer att bli som du. Jag är gärna vi med hbtq-personer och folk som kämpar för minoriteter och utsatta grupper men folk som du, nej tack.

    • Tack för förtydligandet. Vi tycks vara hyfsat överens i fråga om att aktivisterna hade rätt i sak och att polisen borde ha bemött deras protester mer professionellt.

      Till ett professionellt bemötande hör, enligt min mening, att tydligt ta avstånd från maktmissbruk och fascism. Jag menar att polisen misslyckas med detta genom sin, möjligtvis ironiska(?), kommentar.

      Vad som föranleder din ilska mot mig och upprepade användning av invektiv som ”idiot” och ”fjant” är för mig en fortsatt gåta.

      • @Dreadnallen, du förstår uppenbarligen inte vad Mikael pratar om. Titta på den sista minuten i klippet. Aktivisterna kallade polisen för fascist. Polisen tycker att polisen behövs så han säger att om det nu är så att polis är fascism så behövs det lite fascism i samhället. Att bara ta ut att han säger att det behövs fascism är extremt fult. Han gjorde inga påståenden om fascism, han påstod endast att han tycker att polisen behövs oavsett vad de individer han pratade med kallar dem.

  5. Sen på samma sätt som alla länder är delvis kommunistiska så är alla länder också delvis fascistiska. All maktutövning från stat på befolkning kan kallas för fascism, vilket är just vad alla poliser i hela världen står för.

    • OMG! Jag vet inte om vi kommer särskilt mycket längre med att kasta anklagelser om ignorans på varandra, men jag hoppas att både du och den gode polismannen i klippet tar sig tid att åtminstone studera Wikipedia-artikeln om fascism, så att ni slipper uttrycka er onödigt vagt och okunnigt i fortsättningen.

      Att sätta likhetstecken mellan legitim tjänsteutövning och fascism är inte direkt ett sätt att respektera polisens arbete, om man säger…

      • Du förstod uppenbarligen inte vad jag menade heller. Man kan också säga att alla människor är rasister. Du är en rasist, jag är en rasist osv. Allt är en gradfråga, vi kanske inte har så mycket rasism i oss men det finns fortfarande där. Fascism är auktoritäritet och nationalism. Polis står också för auktoritäritet och nationalism. Nationalism i den mening att de verkar efter nationens intressen och autkoritäritets biten är självklar. Det du menar när du säger fascism är extremare, ja, men det är inte allt som ordet betyder. När dessa HBTQ personer kallade polisen fascist menade de att han stod för rasrening och diktatur? Tror inte det.

    • Ha ha! Av vår fruktlösa dialog här i kommentarsfältet kanske man kan dra slutsatsen att det finns bättre och mer pedagogiska sätt att bemöta anklagelser om fascistiskt maktmissbruk än att svara som polisen gjorde i blogginläggets rubrik?

  6. Men asså den där Dubium. USCH. Jag är vän av ”ordning och reda” blabla. Gud vilken sterotypiskt tråkig okreativ människa du måste vara. TRÅÅÅKIG. Sorry var tvungen att skriva det efter att läst dina kommentarer. BLÄ!

  7. Här själv HBTQ-person och har blivit utsatt för hatbrott vid ett flertal tillfälle, men dessa ”aktivister” är fan i mig helt dumma i huvudet.
    Om man seriöst har ett problem man vill diskutera med polisen kan man diskutera som vuxna människor, förklara sakligt vad problemet är och hur man vill att det ska lösas och låta polisen svara.
    Att individerna istället svamlade osammanhängade om hur de känner sig otrygga och vill att polisen ska dra och sedan överröstade dem istället för att låta dem svara var ju bara bortom larvigt. Hur kan man ens få för sig att det är polisernas fel ifall människor blir utvisade efter beslut från migrationsverket och domstol enligt svensk lagstiftning? De kanske borde ta och skälla ut kassörskorna på ICA också för att bananindustrin exploaterar arbetarna. i Afrika.

    • Självklart går det att ha invändningar mot HBTQ-aktivisternas debatteknik. Däremot borde poliser som inbjuds att tala om hatbrott vid en HBTQ-festival, där det redan förra året förekom liknande aktivistiska utspel, vara tränad, utbildad och utrustad med bättre omdöme så att hen klarar av att bemöta kritiken på ett sakligt sätt och lugna den hetsiga stämningen snarare än att bidra till dess upptrissning.

      Fredagens hämndaktion med en iscensatt anhållan för störande av allmän ordning är ytterst olämpligt om polisen eftersträvar att bygga broar även med de mer aktivistiska delarna av HBTQ-rörelsen.

      Jag beklagar att HBTQ-festivalens ledning inte har varit mer självkritiska i sin hantering av samarbetet med polisen. De har uppenbart brustit i dialogen här.

Kommentarer inaktiverade.