Groupon och GoHem.com skiter i städskåpet

Ibland förvånas jag över vilka stolpskott som slänger ihop diverse annonser i Facebooks annonsverktyg. Det kan röra sig om helt oläsliga eller tvetydiga budskap som ofta får mig att dra på smilbanden och posta en gliring i min logg.

Idag tappade jag dock fullständigt hakan när jag upptäckte följande annons för ett erbjudande om rabatterade städtjänster från Groupon / MyCityDeal. Inte nog med att reklamens budskap är att ”du” (underförstått en heterosexuell man?) skall slippa ”tjat om städningen” (från ”din” kvinnliga partner?) genom att ”låta någon annan göra jobbet” (en underbetald kvinna?). Till råga på allt kryddas detta redan genomunkna budskap med ovanstående illustration, som sedan man klickat på annonsen upptar hela skärmytan.

Jag blir så trött. Efter alla diskussioner, mustascher på HM-affischer och bränning av porrklubbsbilar… Har vi inte kommit längre i kampen mot stereotypa skildringar av kön i reklamsammanhang?

Efter en kort rant på Twitter satte jag mig ned och skrev en anmälan till Reklamombudsmannen:

Groupon annonserar om rabatterade städtjänster på Facebook. Annonsen föreställer en välsminkad kvinna med halvöppen mun, som står på alla fyra, svankande iförd hotpants och höga klackar.

Varken smink eller klädsel signalerar yrkesmässighet inom städbranschen, utan är snarare referenser till sexindustrin.

Att annonsen gäller städtjänster anser jag vara extra besvärande, då städning traditionellt ses som ”kvinnogöra”. Annonsen tycks riktas till heterosexuella män, vilket understryks av textens ordalydelse ”slipp tjat om städningen – låt någon annan göra det istället…”. Mannens förmodade partner antas alltså tjata om städningen och lösningen är att lämpa över jobbet – på en annan kvinna!

Annonsen länkar till denna sida, där bilden finns återgiven i större format med rabattsatsen ”-70%” i direkt anslutning till bilden, vilket kan tolkas som att denna kvinna just nu är ”extra billig”?

http://www.groupon.se/sites/www.groupon.se/lp/lp/006/index.php?CID=SE_DIS_1_101_2263_0004

Jag antar att man dessutom kan anmäla annonsen till Facebook, mejla till Groupon och annonsören GoHem.com, som alltså erbjuder 3 timmars städning för 284 SEK brutto! Jag är väldigt nyfiken på hur deras lönepolicy ser ut. Hur stor andel av dessa 95 kronor per timme hamnar i städerskans ficka, undrar jag. Har hon som städar själv råd att anlita företagets tjänster? Hur ser könsfördelningen ut bland företagets städare? Hur många är utlandsfödda? Hur många är överkvalificerade… Jamen ni hör ju…

Hjälp mig gärna att ställa de frågor just du undrar över till de inblandade företagen:

MyCityDeal AB tillhandahåller tjänsten http://www.groupon.se

Organisationsnummer: 556802-4193

Registrerad adress: MyCityDeal AB, Box 17077, 104 62 Stockholm

Telefon: 08-12 06 50 63
E-post: info@groupon.se

ServiceAgent Sverige AB Frejgatan 58 SE-113 26 Stockholm

Phone : +46 (0)8 403 055 50
Fax : +46 (0) 11 341 22 09
Email : info@gohem.com
Website : http://gohem.com

Uppdatering: Eftersom viss förvirring tycks råda i kommentarsfältet nedan, ber jag att få förtydliga följande: Det är alltså Groupon som har infört den sexistiska annonsen på Facebook och sin egen sajt. Därför är det Groupon jag har anmält till Reklamombudsmannen.

GoHem är städbolaget som levererar de utannonserade städtjänsterna. Det tycks ha uppstått en viss oklarhet kring hur deras avtal med Groupon ser ut, men jag utgår från att det finns ett sådant som ligger till grund för deras samarbete.

Jag hade önskat att GoHem riktat sin ilska mot Groupon istället för mig, om de känner sig missnöjda med annonsens utformning. Mina frågor rörande de anställda städarnas villkor kanske upplevs som provocerande, men kan ju enkelt bemötas med sakliga och konkreta svar.

Annonser

96 reaktioner på ”Groupon och GoHem.com skiter i städskåpet

  1. Antropomorf/Dreadnallen/C,
    Vi har INTE valt ut denna bild/annons alls och tycker att den är helt sexistisk och felaktig. Vi anser själva att den bild du har på din webbsida är högst sexuellt anspelande och kommer att undersöka detta. Ändra omgående din text.

    Så här ser den bild ut just nu som vi valt att ha i vår annons och förstår inte vart du fått din bild ifrån(?!)

    Rätta omgående din text eftersom du utpekar oss.

    Vi har absolut inte valt ut denna annons på facebook!

    GoHem står för jämlikhet.

    • Att hota någon för att berätta sanningen är inte det smartaste sättet att hantera en kris i sociala medier. Jag såg också den bilden och blev helt chockad. Om det nu är så att någon spelat ett spratt på er så borde ni gå ut med en offentlig förklaring istället för att tysta ner de som berättar sanningen!

      • Ehh… dreadnallen , det ser ju ut som att du själv är alias Elissa. Lågt.

        Sexism och förtryck är fel men du kan ju inte hitta på saker om bolag?

      • GoHem är inte den som annonserar och har inget med det att göra utan Dreadnallen har skrivit fel. Synd eftersom Gohem jobbar med välgörenhet och jämställdhet.

        Det finns fler än 500 företag som groupon jobbar med. Varför väljer dreadnallen ut gohem när det finns fler andra städbolag och företag där?

    • Tack för er reaktion!

      Som ni märker är det Groupon som har valt att marknadsföra era tjänster på det här sättet. Jag rekommenderar er att ta ett snack med dem.

      Vilka uppgifter i blogginlägget vänder ni er emot? Förtydliga gärna.

      PEACE

      • Du ska inte radera ett skit. Du har yttrandefrihet och är säkert inte den enda i Sverige som sett annonsen och skrivit om det (Jag såg den). De kunde ha bett dig snällt att ta bort texten eller att slänga in en edit på slutet om vad som egentligen hade hänt, men att beordra dig att radera inlägget tycker jag är helt fel beteende.

      • GoHem är inte den som annonserar och har inget med det att göra utan Dreadnallen har skrivit fel. Tråkigt eftersom Gohem jobbar med välgörenhet och jämställdhet.

        Det finns fler än 500 företag som groupon jobbar med. Varför väljer dreadnallen ut gohem när det finns fler andra företag där?

  2. Det som står här är fel. GoHem har inget med annonsen att göra (bortsett från att vi finns på facebook och internet där bilden hittades). Så det är tråkigt att det står fel eftersom vår personal tar illa upp.

    GoHem har valt att satsa på att skapa nya arbetstillfällen därför går vi minus på en kampanj med ett lågt pris för att få återkommande kunder längre fram; där vi hoppas på att våra nöjda kunder kan betala mer. Har du tänkt på att det går att köpa en iPhone för noll kr med abonnemang? Dvs intäkterna kommer senare…

    Vi har lika många killar som tjejer anställda på bolaget.

    Denna artikel är mycket fördomsfull mot branschen – och antyder att vi inte har koll på marknadsföring, lönesättning eller jämlikhet och är mycket sorglig av den anledningen. Jag hoppas vår personal kan hantera ditt inlägg.

    Ingen vi tillfrågat har sett den bild på facebook du visar eftersom vi då agerat direkt.

    • Gohem, jag måste säga att ert sätt att hantera kriser i sociala medier är pinsamt och oproffsigt. För det första så har bloggaren inte gjort något fel, han berättar bara vad han såg, jag såg samma sak idag och tog en screenshot som jag spred vidare till mina vänner på Facebook. (Jag känner inte bloggaren så vi såg denna annons helt oberoende av varann). Om det verkligen är så att Groupon eller någon har spelat ett spratt på er så är ju detta jättetråkigt för er, men rikta inte er ilska mot privatpersonerna som rapporterar vad som hänt. Det minsta ni kan göra är att be snällt istället för att hota. Om ni vill göra rätt för er så tar ni reda på vad som hänt och skriver en offentlig förklaring & ursäkt på er hemsida.

      • Vänta bara tills du blir omskriven felaktigt när du inte annonserat men blir anklagad för att ha gjort det. Jag ser inte att gohem hotat någon? De har ju bara bett om att få saker rättskrivet. Mina sympatier till gohem… tror du skulle gjort detsamma. Läs på först!

      • Dreadnallen. Det är inte GoHems annons??? Du har ju skrivit fel. GoHem är ju en av 500 bolag. Hoppades nätsan på lite empati från din sida att rätta ditt fel.

      • Men varför inte bara förklara hur det ligger till? Jag påstår såklart inte att det är GoHem.com som har stått för formgivningen av Groupons annonser, men faktum kvarstår att det är era tjänster som utannonseras.

        Borde inte ett företag med era etiska ambitioner ha lite bättre koll på vilka marknadsföringsmetoder era annonspartners använder?

        Sen får ni gärna redovisa städarnas arbetsvillkor lite tydligare – en nog så viktig aspekt av etiskt företagande.

    • Men allvarligt? Då har ni ju faktiskt inte gjort ert jobb som marknadsförare. Att skylla på alla andra är ju galet. Ni har förklarat att ni missat det: be om ursäkt, säg att ni kommer att göra allt för att det här inte ska ske igen.

  3. Vad avser intäkten jämfört med löner så ger RUT-avdraget dubbla betalningen. En betalning på 800 kr blir för bolaget tack vare RUT-avdraget 1600 kr som kan gå till kostnader och löner. Vidare är det en marknadsföringsaktivitet att ha ett lågt pris. Precis som när man köper en telefon med abonnemang, såsom en iPhone för mindre än 5000 kr som den egentligen kostar. T ex har vi fått en iPhone för 0 kr nyligen. Precis likt detta hoppas vi få nya abonnemangskunder efter kampanjen. Tyvärr avspeglar möjligen artikeln en fördom mot branschen.

  4. GoHem > manliga bekanta till mig har också rapporterat på Facebook att de sett annonsen och anmält den. Ni borde verkligen ta upp det här med Groupon om det är så att ni inte står bakom annonsen eller samarbetet, istället för att skjuta budbäraren som ni gör nu, det inser ni säkert.

      • GoHem är inte annonsören och har inget med det att göra utan Dreadnallen har skrivit fel.

        Det finns fler än 500 företag som groupon jobbar med. Varför väljer dreadnallen ut gohem när det finns fler andra städbolag och företag där?

  5. Jag kan inte låta bli att skratta! Fantastiskt klantigt gjort av GoHem.com – och nu pratar jag inte om annonsen utan om deras kommentarer här. =)

  6. De som driver gohem borde få en ursäkt från den som driver denna blogg och groupon.

    !!!!!!!!!!!!!!!!!!DET ÄR INTE GOHEMS REKLAM – DET ÄR FELSKRIVET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Det är felskrivet och ägaren av denna blogg förstor ett bolag som verkar för välgörenhet.

    Jag blir så arg på de som förstör för bra bolag.

    Det framgår ju i deras inlägg att de är för jämlikhet och att antropromorf-bloggaren skrivit fel????

    Haha.. Fattar någon som kommentarar här att gohem har inte haft med annonsen överhuvudtaget att göra. Inte med text, bild eller något – det står ju tydligt.

    Det är ju helt felskrivet????

    Det värsta är att gohem är ett nytt bolag som precis är nystartat och siktar på välgörenhet. Tack vare ägaren av denna blogg så omnämns nu bolaget på träff fyra på google helt oskyldigt – vilket kommer försämra för bolaget.

    Groupon har 500 kunder, gohem är en av dem. Det skulle vara som om ägaren av den här bloggen blev anklagad för att ha gjort sexistisk reklam när han omnämnts av någon främling på twitter (som bloggägaren ju samarbetar med eftersom han har ett konto) och sedan skulle vi kräva att ägaren av denna blogg behöver söka upp någon på twitter för att lösa det.. efter att vi smutskastat honom.

    Det är en ren klantighet av ägaren av bloggen.

    Kanske ska låta alla som anklagar oskyldiga bolaget i denna blogg att utsättas för det med?

    Tråkigt eftersom gohem kämpar för välgörenhet och ägaren av denna blogg förstör detta.

    Den som skriver, driver och äger bloggen har tydligen råkat försöka förstöra ett bolag som jobbar för jämställdhet av misstag genom att förväxla det med groupon.

    • He he… Är du samme ”Anders” som beskyllde mej ovan för att ha skrivit ”Elissas” inlägg? I så fall kan jag lugnt konstatera att du varit inloggad från samma ip-adress som GoHem.com:s kommentarer postats från. 😉

  7. Varför ska du göra såhär Christoffer? GoHem har inget med annonsen att göra. Du verkar roas av att förstöra för gohems perosnal….. Hur fan tror du att de kommer att känna sig när de ska hem till nästa kund tack vare dig??

    • Men förklara hur det kan komma sig att Groupon erbjuder era tjänster till kraftigt reducerat pris, om ni inte har ett samarbete med dem?

      Mitt syfte var att få bort den vedervärdiga annonsen från Facebook och Groupon. Det verkar ha lyckats. Men jag är såklart nyfiken på bakgrunden till det här klavertrampet.

      Sen tycker jag att ni kunde ha bemött mig lite sjystare som tack för att jag uppmärksammade er på detta. 😉

    • Förhoppningsvis slipper dessa sexuella närmanden, förväntningar och trakasserier, något som plågar städbranschen som arbetsmiljöproblem, i.o.m att denna typ av marknadsföring belyses och uppmärksammas. Men framförallt fördöms av omgivningen.

  8. ”Anders” verkar inte bara ha kommenterat under olika pseudonymer utan också klippt och klistrat lite – han upprepar samma inlägg minst 3 gånger. Är han någon slags representant eller anställd på GoHem så borde han inse vilken otjänst han gör företaget.

  9. Förlåt, men jag har svårt att fatta detta. GoHem har alltså inget med deras egen marknadsföring att göra? Ett bolag som inte riktigt verkar ha koll på vem de samarbetar med, och som går till angrepp direkt istället för att be om ursäkt och lova att åtgärda problemet är knappast ett bolag jag skulle känna så mycket förtroende för.
    De verkar inte riktigt kunna förklara vad som ha hänt heller. Och vad är allt detta prat om jämställdhet och välgörenhet??

  10. Det här är nog något av det mest absurda jag sett. Reklamen är usel, budskapet är uselt, bemötandet är uselt. De fejkade kommentarerna med olika ”avsändare” är ju inte ens trovärdiga, så varför bemöda sig!? Det här är ju som om någon skulle gå in på banken med monopolpengar och på allvar tro att det är en bra förfalskning. Den biten är förstås mer komisk än usel.

  11. Krishantering by spamming – ny strategi..

    GoHem (och Anders) har då klarlagt att de uppenbart inte valt bilden. Fine. Vi har förstått det. Men GoHem (och Anders vem nu det är) bör nog helt enkelt prata med Groupon istället för att försöka tysta bloggare. (För övrigt undrar jag lite över varför bolaget bakom tjänsten inte har en uppgift om F-skatt http://allabolag.se/5568528417/verksamhet – det är ett tips att fixa till). Vad gäller deras CSR så skriver de om det här http://gohem.com/info/csr-valgorenhet/ men jag skulle nog vilja veta lite mer om vilka organisationer de hjälper. Slutet är… abrupt.

    De satsar på det här med sociala medier: http://gohem.com/aktuella-kampanjer/bloggtavling/ – vilket är ett väldigt transparent men märkligt upplägg på en tävling (och svårt då de inte verkar fått ordning på kommentarsfunktionen) men jag undrar lite hur de tänkt där samtidigt som de hanterar den här saken på ett minst sagt udda sätt.

    Seriöst – vore det inte bättre som flera av oss påpekat: tacka för att ni blivit uppmärksammade på det hela, ta kontakt med Groupon och skriv en ursäkt till dem som uppfattat annonsen som varande från er – vilket många uppenbarligen gjort.

    Dreadnallen – känns som om du skulle kunna jaga Groupon också. För om det är sant som GoHem säger så pysslar Groupon med märkliga sätt som onekligen inte direkt hjläper de ftg som de har i sitt systam.

    • Tack Niclas för förtydligande research!

      Det stämmer att Groupon ligger bakom annonsen, och min anmälan till Reklamombudsmannen gäller dem och inget annat företag, vilket framgår av inlägget ovan.

      Jag utgick dock från att GoHem.com:s medverkan i kampanjen var frivillig och medveten. Min tanke var att de skulle hjälpa mig att göra Groupon uppmärksamma på den olämpliga annonseringen och förmå dem att lyfta densamma, vilket verkar ha skett.

  12. Vad är det ni som kommenterar här inte hänger med på?
    Det är Groupons annons, inte GoHems. GoHem verkar ha ett avtal med Groupon som förmedlar deras erbjudande, tillsammans med många andra företag. Nu har jag ingen som helst insyn i varken GoHem eller Groupon, men om nu GoHem är nystartat så kanske känt sig trygga med att släppa sin marknadsföring till Groupon.
    Sen är ju beräkning fel, frågan är hur mycket av 190skr som når den anställde. Och här verkar de ju subventionera lite.
    Så ja, jag förstår att GoHem vill att författaren ska rätta inlägget.

    Och ip-adresser… Som sagt, jag vet inte hur det ser ut hos GoHem. Men på min arbetsplats har då inte varje anställd en publik IP.

    Och tjatet att städare ska ha råd att köpa sina egna tjänster, jag har då fan inte råd att köpa mina egna konsulttjänster. Är min bransch helt trasig då eller?!?

    • Hej ”Dexter”!

      Om du läser min anmälan till Reklamombudsmannen, ser du att den riktar sig mot Groupon, som ju är den tydliga avsändaren till Facebook-annonsen.

      Däremot är det GoHem:s tjänster som erbjuds i kampanjen och jag blev lite nyfiken på hur villkoren för de anställda ser ut. I min värld är 284 kr för tre timmars städning (ca 95 kr/h brutto) ett rejält underpris. Även om kampanjen är subventionerad, behöver man inte vara Günther Wallraff eller Barbara Ehrenreich för att inse att städarnas livssituation skiljer sig markant från städköparnas.

      IP-adresserna slutligen: Ja, jag är medveten om att användare på samma subnät har en gemensam extern IP-adress.

      Sannolikheten att GoHem:s anställda har suttit kvar på kontoret till midnatt för att spamma mitt kommentarsfält (och att de flesta heter ”Anders” i förnamn) överlåter jag dock till er läsare att bedöma.

      • Hej ”Dreadnallen”.

        Än en gång, var får du dina siffror ifrån? Läste du inte vad GoHem skrev? Var det för svårt att ta in? Dålig koll på hur privat-städbranschen fungerar?
        Bara med RUT så är det 190skr/h det handlar om. Och om de sen subventionerar som de säger…
        Får man fråga vilken bransch du själv jobbar inom? För subventionering på vissa tjänster/varor är väldigt vanligt i många branscher för att få in en fot eller locka nya kunder.

        Och vad är problemet med att livssituationen skiljer sig mellan säljare och köpare? Är städbranschen verkligen den enda bransch du kan komma på där det skiljer sig? Ingen kolla och lite fördomsfullt, men hur tror du det är på t.ex. en BMW-verkstad? Får inte jag handla på McDonalds? (Tror iaf jag tjänar mer än dom där)
        Så länge lönen är skälig så har det väl ingenting att göra med köparens lön?!?

    • Jag måste hålla med dexter i det här fallet. Groupon har gjort fel och GoHem verkar vara mer av ett offert än en förövare i det här fallet.
      Om man vänder på steken så kan man istället anklaga inlägget (precis som GoHem påpekar i en av sina kommentarer) fördomar mot städbranchen i form av könsfördelning, utnyttjande av personal samt etnisk fördelning. Helt utan bakgrundskoll vad gäller företaget i fråga.
      Jag tycker det är bra att man uppmärksammar reklambyråers missar och anmäler hela saken för sexistisk reklam, men då gäller det att sikta rätt också. En ”Edit:” med ett tillägg där GoHem påpekar att de inte beställt reklamen och att de varit ovetande (men fördömer den och tar bestämt avstånd) kan ju vara på sin plats.
      Att uttrycka sig dåligt/klantigt i kommentarsfält på en blogg är varken brottsligt eller speciellt värt att fördöma, och de kan gott förklara sig lite mer. Men det är klart att du ska vara kritisk vad gäller deras information också.

      • Tack för din kommentar, Peter!

        Mig veterligt har jag inte gjort några osakliga påståenden om GoHem. Jag har anmält en annons från deras samarbetspartner Groupon och i samband med detta ställt ett antal frågor om deras verksamhet, som de enkelt hade kunnat bevara på ett sakligt och korrekt sätt.

        Jag har förståelse för att den som läser deras spamkommentarer undrar vad de pysslar med egentligen.

  13. Vill ju bara påpeka att Gohem tidigare hade en bild på en kvinna på sin hemsida som var ganska lik den Groupon publicerade… Reagerade verkligen när jag såg bilden då den utan tvekan känns tagen ur sitt sammanhang (trots att hon höll i någon typ av städatteralj…) Den är nu borttagen sedan någon dag vilken man kan förstå med tanke på diskussionen som uppkommit. Om nu Gohem är så mycket för jämställdhet kan man fråga sig varför de valde en bild till sin startsida med en hårt sminkad blond kvinna med putande läppar och en tajt liten topp? Och varför de valde att ta bort den väldigt snabbt när denna diskussion tog fart? Var det någon annan som valt den bilden med utan deras kännedom?

  14. Tack för spännande bloggläsning!
    Ang tidigare annonser så försökte jag hitta cachade sidor på google och hittade en. Där fanns en kvinna med sstädgrejor. Vacker men absolut inget sexistiskt. Men det kan ju funnits värre tidigare?

    Man får hoppas Gohem lär sig något av detta, dom köper väl tjänsten av Groupon och upplever vi som ser annonserna för Gohem hos Groupon som sexistiska så har vi all rätt i världen att diskutera det hur mycket vi vill.
    Sen kan ju Gohem få sätta vilket pris dom vill som lockpris, dom hoppas säkert att kunderna återkommer och anlitar dom till fullpris. Så där blir det spekulation från bloggförfattaren.

    Att Gohem s representant inte vet hur internet och IP-adresser funkar är ju en sak men blir mest pinsamt för honom själv…

  15. Bosse, Håller med dig till fullo. Däremot anser jag att om man nu har en så uttalad jämstalldhetspolicy som Gohem säger sig ha – varför väljer man den typen av bild på startsidan om man själv inte ens kan stå för den?

    Får en känsla av av de försöker vända kappan efter vinden. Först lockar de med ”vackra” kvinnor som städar. Sedan förnekar de all kännedom. Tror snarare det kan ha varit en del i deras marknadsföringsstrategi 🙂 De har nog fått tänka om nu…

  16. Jag skickade nyss följande mejl till info@groupon.se, för att om möjligt få dem att reda ut begreppen:

    Hej Groupon/MyCityDeal!

    Igår hittade jag en annons från er på Facebook, som föranledde en anmälan till Reklamombudsmannen. Tyvärr har er samarbetspartner GoHem.com, delvis orättvist, hamnat i fokus för diskussionen i min blogg. Därför ber jag er att så utförligt som möjligt redogöra för den uppkomna situationen och klargöra vem som bär ansvar för det inträffade.

    Mvh

    Christofer

  17. Anders S/Ek:
    Yes, vi förstår att det inte är ni som valt bilden. Det du skulle kunna ha gjort är att ta avstånd från bilden och säga att ni ska göra allt för att leverantören inte ska göra så igen. Det hade räckt. Även om ansvaret naturligtvis faller på marknadschefen på det annonserande bolaget.

    Det intressanta är ju just att skadan du gjort i kommentarerna här är mycket värre än den som blev av bilden i sig. Tystnad hade faktiskt lönat sig.

    Att ljuga om namn är ett sån underbart underhållande rookie misstake och säger något om företagets kultur.

    Avslutningsvis, att blint argumentera emot personer som Elissa Björck och Niclas Strandh när det gäller strategier för sociala medier är kanske inte världens bästa idé 🙂

    Solsken,
    Fritjof

    • Jag har faktiskt undrat varför de inte valde att ha en smula högre svansföring gentemot Groupon, om det nu var Groupon, som på helt eget initiativ hade valt bilden och texten. Men sedan slog det mig att jag har hört om vilka vansinniga kontrakt som företag som avnänder Groupon skriver på.

      Inte nog med att de förbinder sig att inte avslöja detaljer om hur mycket Groupon tjänar på varje deal, de får heller aldrig använda någon annan, liknande tjänst annat än Groupon, och kanske förbinder man sig även att inte yppa någonting om hur marknadsföringen av erbjudandet sker?

      • Det låter ju minst sagt som en inte särskilt fördelaktig deal för annonsören. Groupon framstår ju som de verkliga bovarna i dramat. Jag önskar att GoHem hade hållit en lite lägre profil, så att inte fokus tagits från Groupon i det här kommentarsfältet.

        Nu får vi hoppas att Groupons representanter på MyCityDeal tar bladet från munnen och städar upp i den här röran!

      • Nikke: Intressant. Jag har inte kikat något på Groupons kontrakt men jag har svårt att tänka mig att de har en klausul som säger att man som kund inte får berätta vem det är som väljer bilderna för annonseringen?

        Dreadnallen har en bra poäng här. GoHem hade kunnat lägga fokus på Grupon genom att hålla lägre profil. Men det här är ju inte slut, det är inte för sent, det kan fortfarande redas ut.

    • Vad är det GoHem gör i sina två första inlägg? Tar avstånd från bilden.
      Klart de blir snea när de felaktigt blir anklagade, och fortfarande omnämns som ”annonsören” i texten, och det helt mellan raderna blir anklagade för att vara ett dåligt företag med skitlöner. Som inte backas upp med mer än fördomar om branschen och felaktiga siffror.

      Sen hur de hanterat blog:en, kanske inte helt rätt. Men se er om i världen, hur många företag utanför ”IT-världen” har fortfarande 2011 websiter som gör att man tror att ögonen ska trilla ur?!? Eller inte ens har en mailadres. Att tro att alla företagare i Sverige har lika bra koll på sociala medier som ni här, det är bara naivt.

  18. Kan omöjligt se att man signar en deal med en gruppköpsaktör utan att sen få godkänna annonsmaterialet. I bästa fall, för Gohem, så har man sagt att Groupon själva får välja bild. Med tanke på hur GoHems hemsida såg ut när dealen signades så känns ju inte bilden för annonsen helt off. Gohem ansvarar för sin egen marknadsföring. Oavsett om det är via Groupon, DR, Aftonbladet.se eller genom väl genomtänkta kommentarer på bloggar.

  19. Äsh, jag tror att GoHem lade upp bilden med flit. Om ni googlar på GoHem och klickar på det cachade sökresultatet på deras hemsida så kommer en liknande banner upp. Det ser ut såhär:
    http://cl.ly/8zQM . De tycker väl att all PR är bra PR kanske? Korkat imo.

    • Nä, jag tror inte heller på att Gohem inte vetat om vad Groupon gör. Tycker bara att själva försvaret är minst lika pinsamt som om de nu valt bilden själv.

      Nu ter det sig väl inte som det är seriöst folk bakom om man tittar på andra bolag i samma sfär. Vore fantastiskt spännande att höra mer om välgörenhetsarbetet…

  20. Jag älskar den till synes osäkra ”grundaren” som finns med på välkomstfilmen! Dem klipper väldigt mycket i filmen så jag undrar nästan om dem brast ut i skratt efter varje kommentar…

  21. This just in:

    Hej,

    Reklamombudsmannen har mottagit din anmälan och kommer att behandla ärendet. Handläggningstiden är upp till tre månader och ditt ärende har diarienummer 1107-143.

    För mer information om Reklamombudsmannens arbetsgång och ärendehandläggning se http://www.reklamombudsmannen.org/om_ro__ron.aspx och http://www.reklamombudsmannen.org/anmal_reklam.aspx.

    Med vänlig hälsning

    Jessica Sandqvist, administratör för Reklamombudsmannen

  22. Vi är ledsna över denna olyckliga situation. Det är inte bara bloggen http://antropomorf.se som reagerat. Vi har även blivit kontaktade av kunder som känner sig otroligt svikna över att vi på Groupon använder sådan här marknadsföring.

    Vi vill börja med att be så mycket om ursäkt och att ansvaret för att Facebook-annonsen publicerats helt och hållet ligger hos oss på Groupon. GoHem hade ingenting med annonsen att göra utan enbart var med i skapandet av det erbjudande som låg ute på http://www.groupon.se.

    Att annonsen överhuvudtaget producerades och sedermera tilläts komma upp är ett stort misstag. Våra Facebook-annonser produceras i samarbete med vårt kontor i Tyskland och det var i den processen som flera saker gick fel. En oacceptabel annons skapades och publicerades – en annons vars budskap, utseende och ton vi självklart inte står bakom. Minuten vi uppmärksammades av våra kunder om annonsen såg vi till att den togs ner. Vi har nu inlett en åtgärdsprocess inom både produktion och publicering för att försöka undvika att sådana här situationer uppstår igen.

    Än en gång så ber vi så mycket om ursäkt och vill understryka att vi håller med er om att annonsen definitivt inte var acceptabel.
    Vi i hela teamet på Groupon Sverige vill även tacka er för att ni bryr er och för att ni reagerar.

    Vänliga hälsningar,
    Rickard Strömgren, VD Groupon Sverige

  23. Vi vill börja med att be så mycket om ursäkt för vår oprofessionella reaktion då vi blev chokade över att vi blivit sammankopplade via denna blogg med en annons vi inte har något att göra med.

    Stort tack för att ni uppmärksammat att vi aldrig haft med annonsen att göra och att detta var en felskrivning samt de oprofessionella reaktionerna.

    Groupon har haft detta som en allmän annons. Vi anser att det var mycket bra att bloggförfattaren reagerade mot annonsen. Tyvärr råkade vi även framstå som annonsörer utan att ha haft med det att göra överhuvudtaget med tanke på rubriken ”Groupon och GoHem.com skiter i städskåpet” samt ”annonsören GoHem.com” och vi skulle uppskatta om bloggaren kunde ändra det.

    En av våra anställda kände sig kränkt av detta blogginlägg som hamnade högst på google och hoppades på att få förståelse från blogg-författaren så att denne ändrat felet. Vi har förstått att tanken var att detta inte är en tidning utan en webbsida där fel kan rättas innan för många hinner förknippa oss med annonsen vi kraftigt tar avstånd ifrån. Vi förstår även vår anställdes reaktion att ett snabbt svar som ni finner överst på sidan skulle fått bloggförfattaren att ändra inlägget. Hanteringen av oss var oprofessionell.

    Återigen anser vi att det var mycket bra att bloggaren reagerade på annonsen.

    Vi är mycket ledsna över den olyckliga situationen. Eftersom vi inte har en PR-budget eller PR-utbildning överhuvudtaget som ett litet men kraftigt växande bolag så gör vi vårt bästa. Vi försöker satsa våra pengar på vår personal och deras jobb, då vår ambition är att ha marknadens nöjdaste medarbetare eftersom vi på så vis får nöjdast kunder.

    Vi hade undersökt Groupon sedan tidigare och inte funnit att de tidigare gjort en liknande annons.

    För att i framtiden undvika att detta händer kommer vi att verkligen satsa mer på PR-rådgivning, utbilda våra anställda och att vid osäkerhet inte själva företräda bolaget i sociala forum eller media. Vi hoppas att våra nuvarande och framtida anställda som läser detta har förståelse för http://www.antropomorf.se och deras bloggare som reagerade kraftigt på en annons och missförstod att vi hade med saken att göra.

    Än en gång så ber vi så mycket om ursäkt för att vi blivit chockade och reagerade oprofessionellt. Vi vill understryka att vi håller med er om att annonsen var fullkomligt oacceptabel.

    GoHem.com vill verkligen tacka er för att ni uppmärksammat annonsen och ni fick Groupon att ta ner annonsen.

    Vi är verkligen ledsna och har för denna dag valt att göra denna bild

    Vänliga hälsningar,
    Daniel Palmestedt vice-VD GoHem.com

  24. Suck… att de skyller på alla andra än sig själva i sitt inlägg är ju åter igen fel sätt att hantera situationen.. Tyvärr inser de inte att de själva har gjort det största misstaget av alla – att agera på ett hotfullt sätt för alla att se. De måste inse att folk kommer alltid blogga om sina åsikter på nätet – det är inte kritiken som skrämmer bort nya kunder, utan sättet företaget hanterar och besvarar kritiken. Som potentiell kund assoscierar jag förstås detta bemötande med hur de skulle bemöta mig om jag ställde tuffa frågor eller var missnöjd med deras service. Om deras städare inte gör ett bra jobb, skulle de kunna ta ansvar? Eller skulle de skylla på mina ‘för höga krav’? Om de råkar komma åt en vas i mitt hem så den går sönder, är det mitt fel då för att jag inte plockade undan den? Sådana scenarios tänker iaf jag på.

      • Jag har följt debatten med stort intresse. En lektion i ”what not to do” från Gohems sida. Jag förvånas över att de fortfarande inte verkar inse att det finns situationer det bästa är att lägga sig platt som en pizza och be om ursäkt utan att skylla ifrån sig på något sätt. Sen undrar jag vilka kvinnliga anställda som blev så pass upprörda över bloggensinlägg (tänker mest på liknelsen med tunnelbaneresenären i Gohems första publikation på deras hemsida se länk i Dreadnallens inlägg ovan) då majoriteten av de som har lämnat kommentarer i http://www.antropomorf.se med Gohem perspektiv har angivit typiska namn män bär.

        Mycket bra att Dreadnallen uppmärksammade annonsen. Framförallt mycket intressant läsning i ahat not to do men också få ta del av goda råd i hur man hanterar kriser och respons i socialmedia.

  25. Det skulle vara väldigt intressant att se hur mycket det här, och framför allt då kommentarerna, kan komma att kosta GoHem.

    Jag försöker mig på en första, grov analys. Någon annan kan väl fylla i?

    1. Fördelning av klick på Googles förstasida
    Den här bloggposten ligger fyra på Google på en sökning på ”GoHem”, faktiskt rankad än just groupon.com, och Elissa Björcks blogginlägg ligger åtta. Båda har negativa titlar.
    Enligt (den numera fler år gamla) bilden http://www.ecreativeim.com/blog/2011/02/google-click-distribution-how-important-is-number-one-position/ så innebär det att ~7% av de som söker på ”GoHem” går in på något av blogginläggen.

    2. Andel som söker på Google
    För att gå vidare i analysen måste vi veta hur stor procent av GoHems potentiella kunder som söker efter företaget på Google. Jag gissar att ungefär en tredjedel är rimligt. Det innebär att .33*.07=2.3% av de potentiella kunderna läser bloggposterna.

    3. Andel som väljer att inte bli kunder (=intäktsförlust)
    Det näst sista steget i analysen är hur många av de som hade tänkt bli kunder hos GoGem men som efter att de läst något av blogginläggen väljer att inte bli kunder. Den siffran känns nästan förmätet att uppskatta, men vi säger 50% för sakens skull. 2.3%*50%=1.15%, vi avrundar det till 1%. Alltså, 1% av intäkterna går förlorade.

    4. Vinstförlust
    Sista steget. Säg för enkelhetens skull att GoHems pris mot kund består av hälften fasta kostnader och hälften vinst, då skulle det innebära att 1%*2 = 2%.

    Alltså, enligt den här väldigt grova analysen skulle ungefär 2% av företagets vinst gå förlorad p.g.a. de här två bloggposterna.

    Vidare analys på det?

    • Svår analys eftersom såna här tjänster generellt bygger på första/andra cirkels wom.

      Helt enkelt:
      1. Jag hör av min kompis att han/hon skaffat städtjänst alt. jag bestämmer mig för att skaffa städtjänst.
      2. Jag frågar min kompis om han/hon är nöjd alt. jag frågar i bekantskapskretsen om vilka städbolag som är bra
      3. Jag går in på de bolags sajt som jag fått tips om – möjligen googlar man för att kolla vad som skrivs om det.

      Det föranleder en svår analys: Om jag som potentiell kund går direkt till sajten efter att ha fått positiva omdömen från mina vänner så spelar Googleplacement eller Dreadnallen inte någon större roll. Om man däremot väljer att googla så spelar Dreadnallens bloggpost roll _om_ jag som kund anser att sån reklam är felaktig och _om_ jag bara läser själva grundposten.

      Jag skulle säga att intäktsförlusten är mindre.

  26. Smart kampanj! Kände in till något av företagen tidigare men gör det nu och tack vare anmälan hos reklamombudsmannen når de nu sina mål att gå från helt okända till hyfsat välkända.

  27. Fritjof< Tror din analys är helt fel. Långsiktigt kommer de att tjäna rejält på detta. Detta är ett underbart sätt att använda bloggar i sin marknadsföring. Varumärkeskännedomen ökar dramatiskt och om en månad när du kommer ihåg namnet men inte varför så kommer de att sälja mer tjänster än någonsin.

    Jag undrar också varför du tror att en tredjedel av deras kunder söker efter dem på google? Söker du efter företag du redan känner till? Det är väl snarare så att du söker efter städhjälp och gör du det så poppar inte några av dessa bloggarna upp speciellt högt. Jag tror snarare det handlar om max en promille än procent.

    Andelen som inte vill bli kunder. Tja, den motsvarar nog den andel som inte väljer att klicka på deras annons. Säkert ganska hög som alla annonser, men de som väljer att klicka är nog intresserade.

    Min analys är nog snarare:

    Antal personer som nu känner till gohem: +10 000%
    Antal personer av dessa som just nu kan tänka sig att köpa tjänsten 0,1% (räknar lågt)
    Slutsats, potentiellt ökat kundunderlag som kan kopplas till vinsten +10%

    Om två månader när vi inte längre ens vet varför vi känner till företaget ökar det ännu mer.

    • Ja, namnet ”Anders” väcker onekligen misstankar numera. Jag kan dock meddela att ip-adressen inte är densamma som tidigare ”Andersar” använt.

      Nåt säger mig däremot att Fritjof och denne nye Anders kanske känner varandra. 🙂

  28. Tänkte bidra med min mejlväxling med Groupon. Jag såg samma annons, sparade en skärmdump och mejlade Groupon. Dock skickade jag bara en länk till deras egen bild som dagen efter var utbytt. Börja längst ned och gå uppåt för rätt tidslinje.

    ## Please do not write below this line ##
    Ärende #12079: Är det inte år 2011 nu?

    Irene, aug-04 11:55 (CEST):
    Hej Peder!

    Nej det är absolut inte våra syn på städning. Bilden du bifogar tycker jag inte är särskilt stötande, det är en kvinna. Däremot så har vi även använt andra bilder utan vidare eftertanke, och detta har vi nu rättat till. Läs nedan en ursäkt från vår VD.

    Vi är ledsna över denna olyckliga situation. Vi har blivit kontaktade av kunder som känner sig otroligt svikna över att vi på Groupon använder sådan här marknadsföring.

    Vi vill börja med att be så mycket om ursäkt och att ansvaret för att Facebook-annonsen publicerats helt och hållet ligger hos oss på Groupon. GoHem hade ingenting med annonsen att göra utan enbart var med i skapandet av det erbjudande som låg ute på http://www.groupon.se.

    Att annonsen överhuvudtaget producerades och sedermera tilläts komma upp är ett stort misstag. Våra Facebook-annonser produceras i samarbete med vårt kontor i Tyskland och det var i den processen som flera saker gick fel. En oacceptabel annons skapades och publicerades – en annons vars budskap, utseende och ton vi självklart inte står bakom. Minuten vi uppmärksammades av våra kunder om annonsen såg vi till att den togs ner. Vi har nu inlett en åtgärdsprocess inom både produktion och publicering för att försöka undvika att sådana här situationer uppstår igen.

    Än en gång så ber vi så mycket om ursäkt och vill understryka att vi håller med er om att annonsen definitivt inte var acceptabel.
    Vi i hela teamet på Groupon Sverige vill även tacka er för att ni bryr er och för att ni reagerar.

    Vänliga hälsningar,
    Rickard Strömgren, VD Groupon Sverige

    Återkom om jag kan hjälpa dig ytterligare!

    Vänliga hälsningar,
    Irene, Kundsupporten

    info@groupon.se
    http://www.groupon.se

    Peder Olsson, aug-03 21:41 (CEST):
    Hej,

    Senast i går hade ni en annan bild som jag misslyckades att klistra in i
    mitt mejl. Nu verkar bilden ha bytts ut mot en annan på den där länken. Om
    du kollar på bifogad fil så tror jag att du får en susning om vad jag menar.
    Är detta företagets syn på städning?

    Mvh
    Peder

    Den 3 augusti 2011 14:06 skrev Groupon :

    Bifogade fil(er)
    Skärmavbild 2011-08-02 kl. 16.37.11.png

    Irene, aug-03 14:06 (CEST):
    Hej Peder!

    Vad undrar du mer konkret?

    Återkom om jag kan hjälpa dig ytterligare!

    Vänliga hälsningar,
    Irene, Kundsupporten

    info@groupon.se
    http://www.groupon.se

    Peder Olsson, aug-02 22:55 (CEST):

  29. Vänta lite, om städtjänsten inte utfördes med kvinnan klädd så som i annonsen så borde det väl även vara falsk marknadsföring.

    Om inte sexighet/sexig klädsel är en del av själva tjänsten, är det såklart fel att anonsera så då städning inte är sexigt per se (snarare tvärt om) och ger en felaktig bild av tjänsten och/eller de anställda. Alla ska kunna veta vad de kan förvänta sig av en vara/tjänst.

  30. Groupon spammar mig och det är omöjligt att få dom att sluta. Har försökt ringa till dom ett antal gånger men man kommer inte fram var inne på svensk handels hemsida och dom fanns inte med på varningslistan vilket dom borde. Det vore kanske inte fullt så irriterande om dom nöjde sig med ett spam mail om dan men det rasar in. Helt sjukt är vad det är hoppas de ansvariga för groupon blir kidnappade av psykotiska krigsförbrytare och sedan lemlästade av vilda hästar på någon avlägsen plats i helvetets mörkaste hörn.

Kommentarer inaktiverade.