Lurendrejeri från www.barskolan.net

Igår registrerade sig en representant för www.barskolan.netResdagboken och postade snabbt följande inlägg på flera ställen i forumet:

Fejkad forumpost från www.barskolan.net

Det krävs knappast någon djupare analys för att genomskåda att det här rör sig om ett tarvligt försök till smygreklam. Medlemmens profilsida bekräftade misstankarna:

Fejkad profil från www.barskolan.netFejkad resinfo från www.barskolan.net

När jag surfar in på ”Jennies” blogg stärks intrycket av att detta företag tycks ha gjort en grej av att marknadsföra sig genom att utnyttja sociala medier på ett tämligen bedrägligt sätt.

Hur tycker ni att man skall bemöta detta?

För ett par år sen drabbades vi av en liknande händelse, då en ägare till en ”bartenderutbildning” utgav sig för att vara en nöjd elev som ihärdigt postade rekommendationer till våra medlemmar om kursens förträfflighet. Den gången valde jag att gå ut och varna för den här sortens lurendrejeri, vilket ledde till hetsiga mejlkonversationer där den skyldige använde sig av allsköns påhopp och hotelser för att förmå mej att ta tillbaka varningen.

Jag brukar uppskatta humoristiska och ideella projekt som använder sig av fejkade inlägg i sociala medier för att roa och lyfta fram viktiga frågor i samhällsdebatten. Ingers blogg, Söderfamiljen, Försäkringskassan, FRA och Jan Guillou på Twitter är några exempel.

När syftet istället är att bedriva falsk marknadsföring blir jag bara förbannad.

Uppdatering: Vid en snabb googling hittar jag samma profil från http://www.barskolan.netBackpacking.se.

Annonser