De falska bredbandsprofeterna

Jerry Fartwell

Vad har bredbandsleverantörer gemensamt med tv-evangelister (förutom överföring av rörliga bilder)?

  • de lovar guld och gröna skogar
  • de kan inte leverera det de utlovat
  • de tar dina pengar
  • de skapar ett mentalt beroende
  • de utsätter dig för psykisk terror om du försöker framföra kritik

Förra sommaren plågades jag av TDC, som först utlovade en ADSL-tjänst med 28 Mbps hastighet för 149 kronor i månaden (ja – orimligt billigt), sedan meddelade att maxhastigheten uppgick till 18 Mbps, något om inte gick att åstadkomma varför man slutligen ströp linan vid 8 Mbps för att det överhuvudtaget skulle gå att använda den och slutligen ändå ville fakturera för den högre hastigheten, när tiden för rabatterbjudandet löpte ut.

En kort sammanfattning av en mycket lång och tidsödande process där det till slut visade sig att TDC inte ens kunde leverera 8 kbps på ett någorlunda stabilt och driftsäkert sätt. Kort efter att vi brutit vårt avtal med dem, meddelade de att de upphör med sina privatkundstjänster. Tänk om alla usla företag hade samma självinsikt!

Sedan i våras är jag bredbandskund hos com hem, eftersom deras kabelnät är det enda alternativet till de hopplösa ADSL-tjänsterna i vår fastighet. Deras ökända kundservice är en orgie i dålig service och byråkratiska rutiner. Det senaste dygnets händelser får mej dock att undra över om det här med bredband via satellit kanske inte är så dumt ändå.

Nu ska det bli intressant att se hur denna plågsamma relation utvecklas.

Annonser

15 reaktioner på ”De falska bredbandsprofeterna

  1. jag har en ny fejd med telenor/upc/bredbandsbolaget/telenor sverige ab/chello…

    ja du fattar att de bara skyfflar omkring kunden i ett moment 22 system. Men jag tröttnade och letade upp VD för hela koncernen och skickade iväg ett rätt saftigt mail där ja underkände honom, organisationen samt ett handfull namnggivna idioter jag varit i kontakt med under två (2!!!) månader för att få info om hur mitt företag ska göra när vi nu ska flytta.

    2 timmar efter det mailet ringde com hem och bredbandsbolagets personal till min mobil och var så in i helvete servicetillvända. kallt frågade jag bara hur jag ska säga upp skiten – fick en mailadress och CC:ade därefter uppsägningen till vd – samt skrev in kostnaden vi betalade varje månad för uppkopplingen (3700 kr/m)

    det ska göra ont i deras plånbok

  2. Tack för din berättelse, Stefan! Det behövs att många reagerar som du och inte bara snällt betalar sina fakturor, trots undermålig service och kränkande behandling.

    Helst vill jag säga upp bekantskapen med allt vad internetleverantörer heter. Faktum kvarstår dock att jag har gått och blivit internetberoende. Jag får väl försöka hacka mej in på grannens uppkoppling, kanske?! 🙂

  3. Jag glömde berätta att det sista TDC gjorde var att inte bara koppla ur ADSL-tjänsten, utan även vår fasta telefon, trots att vi där har gamla ”hederliga” Telia som leverantörer. Det tog några dagar innan vi märkte att den tystnat. Jeesus.

    Här hittade jag ännu en sorglig berättelse om hur plågsamt livet som com hem-kund kan vara. Abonnenter i alla lägenheter – förenen eder!

  4. Har läst bloggningen. Är därför:

    1. på jakt efter en yxa
    2. på jakt efter Com Hems kundserviceanställda

    Skitsamhället har satt sin sista potatis

  5. Hehe… Ninjakissen är på G!

    Tack för ditt stöd! 🙂 Samtidigt måste jag erkänna att mina problem ter sig rätt futtiga i jämförelse med situationen på dina breddgrader. Där skulle man behöva automatvapen för att freda sig.

    Jag har däremot svårt att bli förbannad på de anställda, även om det naturligtvis måste finnas etiska gränser för vilket jävla skitföretag man säljer sin kropp och själ till. Jag ser dem ungefär som SL-kontrollanter. De behöver också kunna sätta mat på bordet. Många av dem skulle säkert fungera hur bra som helst, bara de inte hade en hjärndöd företagsledning. Hoppsan, nu talar jag visst om mej själv! 😀

  6. Ninjakissen här igen,

    vi kan nog båda behöva automatvapen. ”Bestäm dig för att bli lycklig – skaffa fett med vapen”.

    OCH: jag vill veta om du får svar från kostymnissen framför den blå bakgrunden…

    …fan va jag sur jag är idag…

  7. Haha! Tack för påminnelsen! Jag skriver inköpslista.

    Snart har det gått en vecka utan ett knyst från SKITFÖRETAGET COM HEM. Jag ska starta en ”hata com hem”-grupp på Facebook. Nu. Imorrn kanske jag får vara med i lokal-tv! 😉

  8. Efter exakt en vecka fick jag svar från Christer Wiklund, som jobbar med kundrelationer (klagomål?) på com hem. Han höll med om att deras kundservice kunde fungera bättre och berättade att de ska ”se över sina rutiner”, som det brukar heta.

    För att få mej lugn och fin gjorde de ett undantag och gav mej en månads gratis bredband, trots att de normalt inte ersätter kunder som drabbats på det här sättet.

    Tyvärr verkar det ha fungerat. Jag känner mej köpt. 🙂

  9. Mymlan har problem med Bredbandsbolaget. Hon är inte ensam. 9 av 10 som jag har talat med har långa historier att berätta om strul, tjafs och kränkande behandling av sin bredbandsleverantör.

    Jag börjar misstänka att kundnöjdheten i branschen ligger nånstans strax under 10%. Vad gör vi åt saken?

  10. Vad vi gör åt saken? Inte ett skit tydligen… =)

    Vi bytte leverantör till Tele2, och det har ju också varit en härlig resa som slagit rekord i felaktiga fakturor (”betala så får du ringa för beloppet från din hemtelefon sen”) och underliga kundtjänstsamtal där de inte ens kan se att vi är kunder hos dem (o.s.v.).

    Men vad ska man göra? Alla bredbandslev. verkar ju lika goda…? Kan man dra sina egna breda band?

  11. Förtvivlad. Bredbandsbolaget. Förlorat all bild på TV:s utbud. Ringt massor av samtal men nytt svar varje gång.
    Varför får man inte hem en tekniker?
    De liksom hotar att man kan få betala 1.600 kr om det visar sig vara det och det felet, vilket är dålig policy.
    Vi VET att felet sitter i programkort och kanske modem.
    Nu har vi väntat SÅ länge och bett få en tekniker ringa upp – men det struntar de i.
    Skall man behöva ha det så här?

    • Jag känner igen mej alltför väl. Comhem är likadana. De binder upp sina kunder med långa abonnemang och om man ringer och klagar blir man hotad i bästa fall – ignorerad för det mesta.

      Det är rena maffiametoderna.

      Det är på tiden att vi gör gemensam sak och bildar ”grupptalan mot samtliga kabeltv- och bredbandsleverantörer” tror jag minsann.

      Lycka till! 😉

Kommentarer inaktiverade.